Rehabilitacja kardiologiczna

W swojej recenzji Ades (wydanie z 20 września) opisuje korzyści z rehabilitacji kardiologicznej u pacjentów z chorobą niedokrwienną serca. Zwraca uwagę na poprawę, która ma miejsce w przypadku rehabilitacji kardiologicznej w szeregu czynników i symptomów psychologicznych, w tym lęku, stresu emocjonalnego, braku pewności siebie, depresji, izolacji społecznej i jakości życia zgłaszanej przez pacjenta. Ades doniósł, że gdy rehabilitacja kardiologiczna obejmuje w szczególności zarządzanie psychospołeczne, widoczne są większe redukcje czynników ryzyka sercowo-naczyniowego oraz zachorowalność i umieralność.
W naszej pracy klinicznej dotyczącej rehabilitacji kardiologicznej odkryliśmy, że współistniejące objawy i zaburzenia psychiczne wydają się odgrywać kluczową rolę w wywieraniu wpływu na stan psychospołeczny pacjentów z chorobą niedokrwienną serca i wyniki rehabilitacji kardiologicznej. Istnieje kumulacja dowodów na istnienie odrębnych szlaków patofizjologicznych związanych z różnymi objawami i zaburzeniami psychicznymi, które również okazały się niezależnymi czynnikami ryzyka choroby wieńcowej serca. Uważamy, że brak krytycznej oceny objawów psychologicznych u pacjentów z chorobą niedokrwienną serca, pod względem rozpoznawanych zaburzeń psychicznych przy jednoczesnym stosowaniu algorytmów terapeutycznych, prowadzi do niedostatecznego rozpoznania i leczenia tych zaburzeń psychicznych.
Zgadzamy się z Ades, że potrzebna jest psychospołeczna ocena wszystkich pacjentów z niedawno zdiagnozowaną chorobą niedokrwienną serca, ale uważamy, że stosowanie znormalizowanego instrumentu, który ocenia obecność lub brak szerokiego zakresu chorób psychicznych, jest krytycznym elementem oceny tych pacjentów. Tylko przy kompleksowej ocenie zaburzeń psychicznych można w pełni wykorzystać wieloczynnikowe podejście do zmniejszania ryzyka wtórnej profilaktyki choroby niedokrwiennej serca.
Bettina Bankier, MD
Andrew B. Littman, MD
Harvard Medical School, Boston, MA 02115
[email protected] org
Odniesienie1. Ades PA. Rehabilitacja kardiologiczna i wtórna profilaktyka choroby wieńcowej. N Engl J Med 2001; 345: 892-902
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
W swoim przeglądzie rehabilitacji kardiologicznej Ades twierdzi, że nie ustalono, czy program rehabilitacji kardiologicznej, który składa się wyłącznie z ćwiczeń, zmniejsza śmiertelność w obecnych populacjach pacjentów. Krótkie przeszukanie Biblioteki Cochrane mogło mu pomóc. Niedawny systematyczny przegląd 34 prób rehabilitacji kardiologicznej na bazie wysiłku fizycznego, w tym 20 badań zgłoszonych od 1990 r. I obejmujących ogółem 8440 pacjentów, pokazuje ogólny spadek umieralności z tego rodzaju rehabilitacją.1 Przegląd Adesa jest niesystematyczny pod względem zasięgu i w konsekwencji ryzykuje błędną oceną wartości interwencji. Systematyczny przegląd literatury, szczególnie za pomocą metod określonych przez Cochrane Collaboration, rozwinęł się jako racjonalny sposób na zmniejszenie uprzedzeń związanych z tradycyjnymi recenzjami narracji2. Ocena skuteczności leczenia powinna zawsze opierać się na najlepszych dostępnych dowodach. , począwszy od systematycznych przeglądów dużych, dobrze przeprowadzonych, randomizowanych, kontrolowanych badań.
Karen Rees, Ph.D.
Shah Ebrahim, FRCP
University of Bristol, Bristol BS8 2PR, Wielka Brytania
Karen. [email protected] ac.ukfor Cochrane Heart Group

2 Referencje1 Jolliffe JA, Rees K, Taylor RS, Thompson D, Oldridge N, Ebrahim S. Rehabilitacja ruchowa z powodu choroby wieńcowej (Cochrane Review). Cochrane Database Syst Rev 2001; 1: CD001800-CD001800
MedlineGoogle Scholar
2. Egger M, Davey Smith G, O Rourke K. Uzasadnienie, potencjał i obietnica systematycznych przeglądów. W: Egger M, Davey Smith G, Altman DG, wyd. Przeglądy systematyczne w opiece zdrowotnej: metaanaliza w kontekście. 2nd ed. Londyn: BMJ Books, 2001: 3-19.
Google Scholar
Odpowiedź
Dr Ades odpowiada:
Do redakcji: zgadzam się z Bankierem i Littmanem, że ocena psychospołeczna jest potrzebna u wszystkich pacjentów z niedawno zdiagnozowaną chorobą wieńcową. Program rehabilitacji kardiologicznej to jedno oczywiste ustawienie, w którym powinno to nastąpić. Niektóre cechy psychologiczne, takie jak depresja i izolacja społeczna, wiążą się ze złym wynikiem i przewidywalnie poprawiają się przy rehabilitacji. Chociaż nie wykazano definitywnie, że leczenie obniża śmiertelność z przyczyn sercowych lub ogólnej śmiertelności, przewidywalna jest poprawa jakości życia związanej ze zdrowiem z rehabilitacją. Ponadto depresja lub inne schorzenia psychologiczne często utrudniają pacjentom przyjmowanie leków zapobiegawczych takich jak aspiryna, beta-blokery lub leki obniżające stężenie lipidów lub stosowanie programu żywieniowego lub ćwiczeń fizycznych.
Zgodnie z sugestią Reesa i Ebrahima przeczytałem bardzo dokładny Cochrane Review zatytułowany Rehabilitacja rehabilitacyjna z powodu choroby niedokrwiennej serca 1. Jego celem jest porównanie wartości interwencji polegających na samodzielnym ćwiczeniu z kompleksową rehabilitacją kardiologiczną pod kątem konkretnych wyników, takie jak ogólna śmiertelność i śmiertelność z przyczyn sercowych. Większość pacjentów w tej analizie nie otrzymywała interwencji tylko podczas ćwiczeń. W odniesieniu do ogólnej śmiertelności, tylko trzy badania dotyczące pojedynczych ćwiczeń zgłoszone od 1990 r. (I obejmujące 554 pacjentów) są uwzględnione w przeglądzie i nie są oceniane w osobnej analizie statystycznej. Zgodnie z danymi z tych badań, śmiertelność od 1990 r. U pacjentów poddawanych samodzielnym ćwiczeniom wynosi 8,1%, w porównaniu ze śmiertelnością wynoszącą 9,2% w grupie kontrolnej; różnica nie jest znacząca (P = 0,64).
Biorąc pod uwagę niższy ogólny wskaźnik umieralności wśród pacjentów z chorobą wieńcową od lat 80. XX wieku, nawet jeśli współczesna rehabilitacja tylko na poziomie fizycznym zapewnia około 25 procentową redukcję śmiertelności, wielkość próby wymaganej do wykazania tej korzyści musi być znacznie większa. Zgadzam się z komentarzem w Przeglądzie Cochrane, że rosnąca korzyść z rehabilitacji kardiologicznej na śmiertelność w świecie, w którym większość pacjentów otrzyma trombolitę, aspirynę, statyny i coraz częściej inhibitory konwertazy angiotensyny nie zostały odpowiednio zbadane 1 Jednakże brak bardziej aktualnych danych dotyczących rehabilitacji wyłącznie na ćwiczeniach nie powinien zakłócać ewolucji programów rehabilitacyjnych w ośrodkach prewencji wtórnej , które oprócz programów ćwiczeń przewodnich są aktywnie zaangażowane w pomiary i leczenie. (według farmakologii i stylu życia) czynników ryzyka, takich jak hiperlipidemia i nadciśnienie, zgodnie z dobrze określonymi celami leczenia.
Philip A Ades, MD
University of Vermont College of Medicine, Burling
[podobne: octan glatirameru, nortryptylina, psychoza starcza ]
[więcej w: matołectwo, schizofrenia prosta, zatrucie talem ]