Porównanie doustnych i miejscowych kortykosteroidów u pacjentów z pemfigoidem pęcherzowym

Pemfigoid pęcherzowy jest najczęstszą autoimmunologiczną chorobą skóry osób starszych. Ponieważ osoby starsze mają niską tolerancję na standardowe schematy doustnych kortykosteroidów, badaliśmy, czy silnie działające miejscowe kortykosteroidy mogą zmniejszać śmiertelność podczas kontrolowania choroby.
Metody
Łącznie 341 pacjentów z pemfigoidem pęcherzowym włączono do randomizowanego, wieloośrodkowego badania i stratyfikowano zgodnie z ciężkością ich choroby (umiarkowaną lub rozległą). Pacjenci byli losowo przydzielani do otrzymywania miejscowego kremu propionianu klobetazolu (40 g na dzień) lub doustnego prednizonu (0,5 mg na kilogram masy ciała na dzień dla osób z umiarkowaną chorobą i mg na kilogram dziennie dla osób z rozległymi chorobami). Pierwszorzędowym punktem końcowym było całkowite przeżycie.
Wyniki
Spośród 188 pacjentów z rozległym pemfigoidem pęcherzowym, miejscowe kortykosteroidy przewyższały doustny prednizon (P = 0,02). Roczny wskaźnik przeżycia wynosił 76 procent w grupie kortykosteroidów do stosowania miejscowego i 58 procent w grupie doustnie prednizon. Choroba była kontrolowana w ciągu trzech tygodni u 92 z 93 pacjentów w grupie kortykosteroidów miejscowo (99 procent) i 86 z 95 pacjentów z grupy prednizonowej w postaci doustnej (91 procent, p = 0,02). Poważne powikłania wystąpiły u 27 spośród 93 pacjentów z grupy kortykosteroidów miejscowych (29%) oraz u 51 z 95 pacjentów z grupy prednizonowej w postaci doustnej (54%, p = 0,006). Spośród 153 pacjentów z umiarkowanym pemfigoidem pęcherzowym nie stwierdzono istotnych różnic między grupą miejscową kortykosteroidów a grupą doustnie prednizonową pod względem całkowitego przeżycia, szybkości kontroli po trzech tygodniach lub częstości występowania ciężkich powikłań.
Wnioski
Miejscowe leczenie kortykosteroidami jest skuteczne zarówno u umiarkowanych, jak i ciężkich pęcherzyków pemfigoidowych i przewyższa doustne leczenie kortykosteroidami w przypadku rozległych chorób.
Wprowadzenie
Pemfigoid pęcherzowy jest najczęstszą zapalną chorobą autoimmunologiczną skóry1,2; objawia się przez skórne pęcherze bez udziału śluzówki.3 Cechami histologicznymi są pęcherze podnaskórkowe. 4 Przeciwciała skierowane przeciwko dwóm białkom strefy błonowo-piwnicznej, pęcherzykowatym antygenom pemfigoidowym i 2 są wykrywalne zarówno poprzez bezpośrednią, jak i pośrednią immunofluorescencję. pemfigoid jest najczęstszy u osób w wieku podeszłym.11-14 Kortykosteroidy ogólnoustrojowe uważa się za standardową terapię pemfigoidu pęcherzykowego.3,15 Zazwyczaj zalecana dawka prednizonu wynosząca mg na kilogram masy ciała na dobę w leczeniu pacjentów z ciężką chorobą ; mniejszą dawkę można stosować u pacjentów z umiarkowaną chorobą.15 Leczenie kortykosteroidami ogólnoustrojowymi jest słabo tolerowane przez pacjentów w podeszłym wieku i podejrzewa się, że przyczyniają się do wysokiego odsetka zgonów obserwowanego w niektórych seriach.11,12,16-18
Wiele wysiłku poświęcono znalezieniu środków oszczędzających kortykosteroidy w leczeniu pemfigoidu pęcherzowego. Niekontrolowane badania zasugerowały użyteczność leków immunosupresyjnych. 19-26 Niestety, pojedyncze kontrolowane badania opublikowane do tej pory nie wykazały korzyści z dodania azatiopryny do leczenia kortykosteroidami.27 Miejscowe kortykosteroidy zostały zaproponowane jako możliwe leczenie łagodnych postaci pęcherzyków. pemfigoid.28-30 Ponieważ powikłania związane z doustnymi kortykosteroidami mogą przyczyniać się do złego rokowania u pacjentów z pęcherzowym pemfigoidem, przeprowadziliśmy randomizowane badanie porównujące miejscowe leczenie kortykosteroidami z doustnym podawaniem kortykosteroidów pacjentom z pemfigoidem pęcherzowym
[więcej w: charakteropatia objawy, aromatyzacja testosteronu, kulturystyka forum ]