Kontrolowana próba wpływu suplementacji wapnia na gęstość kości u kobiet po menopauzie ad 7

Potwierdziliśmy również wcześniejszy raport1, że suplementacja utratą kości z opóźnieniem wapnia z promienia u kobiet w późnym okresie pomenopauzalnym. Dostępnych jest mniej informacji na temat związku między suplementacją wapnia a wskaźnikami utraty kości z kręgosłupa u starszych kobiet. Stwierdziliśmy, że suplementacja jabłczanem cytrynianu wapnia zmniejsza tempo utraty minerału kostnego z kręgosłupa u kobiet po menopauzie o niskim spożyciu wapnia. U mężczyzn ze stosunkowo wysokim spożyciem wapnia (1159 mg na dobę) suplementacja 1000 mg wapnia wraz z witaminą D nie opóźniała utraty kości z kręgosłupa lub promienia.33. Dwa badane suplementy nie były jednakowo skuteczne w hamowaniu utraty masy kostnej u kobiet w późnym okresie po menopauzie przy niższym spożyciu wapnia w diecie. Oba suplementy zostały wchłonięte w odpowiedniej ilości w celu stłumienia stężenia parathormonu w surowicy i stężenia w osoczu 1,25 (OH) 2D (do podobnych poziomów); jednak wydaje się, że jabłczan cytrynianu wapnia jest lepiej wchłaniany, o czym świadczy większy przyrost wydalania wapnia z moczem u kobiet z mniejszym spożyciem wapnia. Chociaż stwierdzono, że węglan wapnia jest słabo wchłaniany na czczo przez pacjentów z achlorhydrią, 34 nie oceniliśmy znaczenia tego czynnika, ponieważ tylko 4% badanych miało biochemiczne dowody na zmniejszenie wydzielania kwasu żołądkowego (podwyższone stężenie gastryny w surowicy). poziom i pepsynogen I: stosunek pepsynogenu II mniejszy niż 2,9), 35 i były one równomiernie rozłożone wśród grup leczonych.
Doniesienia o wpływie wapnia w diecie zarówno na częstość złamania szyjki kości udowej 36 37 38, jak i utratę kości 6, 7, 39 są mieszane. Ogólnie rzecz biorąc, w badaniach tych badano osoby z szerokim wachlarzem spożycia wapnia w diecie, ale nie obejmowały one wielu pacjentów z niskim spożyciem. Pozytywny wpływ samej diety na gęstość promienia w tym badaniu i na gęstość kręgosłupa w badaniu pilotażowym10 prawdopodobnie wynika z niskiego zwyczajowego przyjmowania wapnia przez badanych. Istotne jest wykrywanie korzyści płynących z wapnia z pożywienia i suplementów u kobiet po menopauzie z niskim standardowym spożyciem, ponieważ spożycie poniżej 400 mg wapnia dziennie jest powszechne w tym kraju. Badanie National Health and Nutrition Survey II w latach 1976-1980 wykazało, że średnie dzienne spożycie wapnia u kobiet powyżej 44 roku życia wynosi 475 mg.40
Kobiety w tym badaniu, które przeszły menopauzę pięć lub mniej lat wcześniej, przyspieszyły utratę kości z kręgosłupa. Chociaż nie było to zgodne stwierdzenie, odnotowano 41, 42 zwiększenie wskaźników utraty masy kostnej w ciągu od dwóch do czterechset czterdziestu czterech, czterdziestu pięciu lat po menopauzie. W badaniu tym było zbyt mało kobiet we wczesnej grupie po menopauzie, abyśmy mogli wyciągnąć wnioski na temat wpływu diety wapniowej na tempo utraty masy kostnej.
Podsumowując, w tej zdrowej populacji, utrata masy kostnej z kręgosłupa u kobiet po menopauzie we wczesnym okresie nie była zaburzona przez suplementację 500 mg wapnia, pomimo zmian biochemicznych sugerujących zwiększone wchłanianie wapnia. U kobiet w wieku pomenopauzalnym, które otrzymywały placebo, większe spożycie wapnia w diecie wiązało się ze zmniejszeniem utraty kości z promienia, z podobnymi tendencjami w kręgosłupie i szyjce kości udowej
[przypisy: eskulap łomża, porencefalia, eskulap lomza ]