Codzienna hemodializa i wyniki ostrej niewydolności nerek

Intensywna hemodializa jest szeroko stosowana jako leczenie nerkozastępcze u pacjentów z ostrą niewydolnością nerek, ale odpowiednia dawka nie została określona. Przeprowadziliśmy prospektywne badanie w celu określenia wpływu dziennej przerywanej hemodializy w porównaniu z konwencjonalną (zmienną) przerywaną hemodializą, na przeżywalność u pacjentów z ostrą niewydolnością nerek.
Metody
Łącznie 160 pacjentów z ostrą niewydolnością nerek otrzymało codzienną lub konwencjonalną przerywaną hemodializę. Przeżycie było głównym punktem końcowym badania. Czas trwania ostrej niewydolności nerek i częstość powikłań związanych z terapią były drugorzędowymi punktami końcowymi.
Wyniki
Obie grupy badawcze były podobne pod względem wieku, płci, przyczyny i ciężkości ostrej niewydolności nerek, intensywnej opieki medycznej lub chirurgicznej, oraz punktacji w ostrej fizjologii, wieku i przewlekłej ocenie stanu zdrowia. Codzienna hemodializa skutkowała lepszą kontrolą mocznicy, mniejszą liczbą hipotensyjnych epizodów podczas hemodializy i szybszym ustępowaniem ostrej niewydolności nerek (średnia [. SD], 9 . 2 w porównaniu z 16 . 6 dni, P = 0,001) niż w przypadku konwencjonalnej hemodializy. Wskaźnik śmiertelności, według analizy zamiar-do-leczenia, wynosił 28% dla codziennej dializy i 46% dla dializy na drugi dzień (P = 0,01). W analizie regresji wielokrotnej rzadsza hemodializa (na przemian dni, w przeciwieństwie do codziennej) była niezależnym czynnikiem ryzyka zgonu.
Wnioski
Wysoka śmiertelność wśród pacjentów z ciężką niewydolnością nerek, którzy wymagają leczenia nerkozastępczego, wiąże się zarówno ze współistniejącymi schorzeniami, jak i uszkodzeniem mocznicowym innych układów narządów. Intensywna hemodializa zmniejsza śmiertelność bez zwiększania chorobowości wywołanej hemodynamicznie.
Wprowadzenie
Wysoki wskaźnik umieralności wśród chorych w stanie krytycznym z ostrą niewydolnością nerek pozostaje nierozwiązanym problemem w medycynie intensywnej, pomimo faktu, że leczenie nerkozastępcze jest dostępne od dziesięcioleci. Wielu takich pacjentów ma wcześniej istniejące stany predysponujące je do ostrej niewydolności nerek i współistniejące powikłania nadnercza, które powodują niewydolność wielonarządową.1,2 Jednak niewydolność nerek i związane z nią zmiany metaboliczne również wydają się zwiększać ryzyko ciężkich powikłań nadnerczowych, które często są śmiertelne. .3,4
Chociaż istnieje zgoda co do tego, że dostarczona dawka hemodializy podtrzymującej jest odwrotnie proporcjonalna do zachorowalności i śmiertelności, nie ma zgody co do odpowiedniej dawki u pacjentów z ostrą niewydolnością nerek. Obecna praktyka określania dawki opiera się na wczesnych badaniach prospektywnych przeprowadzonych przez Gilluma i wsp. [5], którzy porównali hemodializę dziennie i między dwiema dobami w 17 dopasowanych parach pacjentów z ostrą niewydolnością nerek spowodowaną stanami medycznymi, operacją lub urazem. Pacjenci, którzy otrzymywali wyższą dawkę rzadziej mieli krwawienie z przewodu pokarmowego i posocznicę niż pacjenci, którzy otrzymywali niższą dawkę, ale pojawiła się tendencja do wyższej śmiertelności w grupie z dużą dawką (siedem z dziewięciu pacjentów zmarło [77,8 procent] w podgrupie z niewydolnością nerek spowodowaną operacją lub urazem, w porównaniu z pięcioma z dziewięciu takich pacjentów, którzy otrzymali nieintensywną dializę [55,6%]) .5 Natomiast analiza danych retrospektywnych z Rejestru Fundacji Cleveland Clinic sugeruje, że pacjenci z Ostra niewydolność nerek na oddziale intensywnej terapii, którzy przeżyli, otrzymała większą dawkę 7 hemodializy niż ci, którzy zmarli.6 Autorzy stwierdzili, że dostarczona dawka, obliczona zgodnie z kinetyką mocznika, była faktycznie niższa niż zalecana dawka.6
Ronco i wsp. [7] przeprowadzili duże, prospektywne badanie wpływu różnych objętości ultrafiltracji u pacjentów z ostrą niewydolnością nerek, którzy byli leczeni ciągłą żylno-żylną hemofiltracją