Ceriwastatyna i doniesienia o Fatababiolizie

Dobrowolne wycofanie ceriwastatyny z rynku amerykańskiego przez Bayera doprowadziło do pytań dotyczących bezpieczeństwa wszystkich inhibitorów reduktazy hydroksymetyloglutarylo-koenzymu A lub statyn. Miopatia i rzadsza, silna rozpad mięśni poprzecznie prążkowanych są uważane za działania niepożądane związane z leczeniem tą grupą leków.1 Jednoczesne stosowanie leków, które mogą zwiększać stężenie statyn we krwi, może zwiększać ryzyko miopatii, podobnie jak może to wiązać się z jednoczesnym stosowaniem gemfibrozylu.2 Podsumowujemy doniesienia w USA z powodu rabdomiolizy z powodu zgonu związanej ze wszystkimi sześcioma lekami w tej klasie: lowastatyna, prawastatyna, symwastatyna, fluwastatyna, atorwastatyna i ceriwastatyna.
Przeanalizowaliśmy raporty w systemie zgłaszania zdarzeń niepożądanych w dziale Food and Drug Administration (FDA). Przeanalizowaliśmy również liczbę leków wydawanych w Stanach Zjednoczonych od rozpoczęcia sprzedaży każdego leku, zgodnie z National Reccription Audit Plus (IMS HEALTH, Fairfield, Conn.). Jest to przewidywany w skali kraju audyt aptek detalicznych i domów wysyłkowych.
Tabela 1. Tabela 1. Zgłoszone przypadki krwotocznej rabdomiolizy i liczby recept dla wszystkich statyn rozrzuconych w Stanach Zjednoczonych od momentu wprowadzenia tych produktów. Nasze wyniki pokazują, że śmiertelna rabdomioliza jest rzadkim zjawiskiem wśród osób stosujących statyny, a odsetek zgłoszeń jest znacznie niższy niż zgon na milion w przypadku większości statyn (Tabela 1). Częstotliwość rabdomiolizy z końco- wym zgonem związana z leczeniem ceriwastatyną jest jednak od 16 do 80 razy większa niż w przypadku innych statyn. Niektóre z tych różnic wydają się być związane ze znaną, wyraźną interakcją (w stosunku do innych statyn) między ceriwastatyną i gemfibrozylem, co pod koniec 1999 r. Doprowadziło do umieszczenia na etykiecie przeciwwskazań przeciwko łącznemu stosowaniu tych środków. Zastosowanie tej kombinacji zgłoszono w 12 z 31 zgonów. Po wykluczeniu 12 przypadków, w których gemfibrozyl był stosowany wraz z ceriwastatyną i 7 przypadkami, w których stosowano go z lowastatyną, zgłaszana częstość rabdomiolizy z powodu zgonu w połączeniu z monoterapią ceriwastatyną wynosi 1,9 na milion recept, 10 do 50 razy większa niż wskaźniki związane z innymi statynami. Spośród 19 zgonów związanych z ceriwastatyną przy braku leczenia gemfibrozylem 12 wystąpiło po podaniu dawki 0,8 mg (zatwierdzonej w Stanach Zjednoczonych w lipcu 2000 r.), 6 wystąpiło po podaniu dawki 0,4 mg, a dawka nie została zgłoszona w przypadku. Ten wzór sugeruje, że zdarzenie było związane z dawką.
Ze względu na zaniżone raportowanie reakcji niepożądanych stosowanie wskaźników raportowania jako mierników ryzyka ma swoje ograniczenia. Jedynie około 1% wszystkich poważnych zdarzeń jest zgłaszanych bezpośrednio przez lekarzy.3 Istnieje tendencja do zwiększonego zgłaszania się do FDA w ciągu ostatniej dekady.4 Jednak częstość doniesień o śmiertelnej rabdomiolizy związanej ze stosowaniem atorwastatyny (zatwierdzonej dla stosowanie w ciągu sześciu miesięcy przed zatwierdzeniem ceriwastatyny) było znacznie mniejsze niż w przypadku ceriwastatyny. W związku z tym zwiększona liczba zgłoszeń związanych ze stosowaniem ceriwastatyny wydaje się być czymś więcej niż artefaktem związanym ze zwiększoną świadomością rabdomiolizy związanej z statyną lub świeckimi trendami w raportowaniu.
Na podstawie stwierdzenia znacznie zwiększonej częstości zgłaszania śmiertelnej rabdomiolizy w skojarzeniu z ceriwastatyną, Bayer, z udziałem FDA, przeniósł się do wycofania ceriwastatyny z USA rynek. Lekarze powinni zdawać sobie sprawę z tego oznakowanego, ale rzadkiego przypadku związanego ze stosowaniem wszystkich statyn i powinni ostrzegać pacjentów, aby obserwowali objawy miopatii, takie jak ból mięśni lub osłabienie, które powinny spowodować natychmiastową konsultację ze swoim lekarzem.
(Wyrażone poglądy są poglądami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy FDA lub rządu USA, ani nie sugerują ich poparcia).
Judy A. Staffa, Ph.D., R.Ph.
Jennie Chang, Pharm.D.
Lanh Green, R.Ph., MPH
Food and Drug Administration, Rockville, MD 20857
[email protected] fda.gov
4 Referencje1. Poradnik lekarza. 55 ed. Oradell, NJ: Medical Economics, 2001.
Google Scholar
2. Pierce LR, Wysowski DK, Gross TP. Miopatia i rabdomioliza związane z terapią skojarzoną lowastatyna-gemfibrozyl. JAMA 1990; 264: 71-75
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Scott HD, Rosenbaum SE, Waters WJ, i in. Rozpoznanie lekarzy Rhode Island i zgłaszanie działań niepożądanych leków. RI Med J 1987; 70: 311-316
MedlineGoogle Scholar
4. Kennedy DL, Goldman SA, Lillie RB. Spontaniczne raportowanie w Stanach Zjednoczonych. W: Strom BL, wyd. Farmakoepidemiologia. 3 ed. Nowy Jork: John Wiley, 2000: 151-74.
Google Scholar
(359)
[hasła pokrewne: pasemka caspariego`, charakteropatia objawy, aromatyzacja testosteronu ]
[przypisy: dieta na kaloryfer, eskulap łomża, olx susz ]